Japan, kimono's ... wilgen

Wat heeft dit in Keizersnaam (we spreken namelijk over Japan) met elkaar te maken! Bij dit land denken we aan azalea's, pruimen-kersenbloesem, zen en dan kom ik...met wilgen, maar in deze blog vindt u toch wel aanknooppunten. Een tijdje geleden bezocht ik in het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden een thema-tentoonstelling over het leven van Geisha's. 

Letterlijk betekent Geisha, "kunstpersoon" en ze staan symbool voor de rijke cultuur en geschiedenis van het land met alle mysteries die daar bij horen. De beeltenis die wereldwijd fascineert heeft zwart, kunstig opgestoken haar, wit geschilderd gezicht, rode lippen en draagt een mooie kimono.

Het zijn, in de klassieke Japanse kunsten, opgeleide gezelschapsdames en gespecialiseerd in zang, dans en etiquette. Ze zijn interessante gesprekspartners en goede gastvrouwen voor iedereen, dus ook vrouwen. Een misverstand is het beeld, als vrouw van lichte zeden en dit is een grove belediging. In de tentoonstelling waren veel voorwerpen in bruikleen gegeven door het Yoshifumi Theehuis in Kyoto. Zo was er een rookset uit 1882 waarop in goudlak versies van verschillende planten en bomen zoals iris, lisdodde, Spaans riet, pijnboom, kersenbloesem en wilgen.

Bij de Giesha's is het dragen van de kimono een "must" en ik ontdekte dat men voor speciale gelegenheden aparte kimono’s heeft. De kostbare Nieuwjaarskimono is heel bijzonder want die wordt maar 1x per jaar gedragen. Deze is erg mooi uitgevoerd met beschilderingen van paviljoenen, pruim- en pijnbomen, ceder, ballonklokje, camelia en Wilgen. Hij is van zuiver zijden, met de hand geschilderd met pigmenten. Het haar van de Geisha wordt op een speciale manier opgestoken en hiervoor maakt men gebruik van een mooie haarversiering. In de 6e maand van de opleiding is deze uitgevoerd in roze anjelieren én Wilgentakken. Om het haar in vorm te brengen, gebruikt men een grote handspiegel. Er was een bronzen exemplaar te zien uit 1880, met aan de achterzijde een beeltenis van een vogel op een schutting onder Wilgenbomen. Nieuwsgierig ga je dan het internet op en kom je het volgende tegen.

Als vrouwelijk en maan-symbool is de Wilg van alle motieven in de Chinese decoratieve kunst het meest favoriet. De Wilg is een taoïstische metafoor voor geduld en kracht in buigzaamheid. In de Tibetaanse traditie is het de levensboom. Nu leeft er in Japan een heel oude, etnische minderheid de  "Ainu's". Bij dit volk wordt gezegd dat de Wilg de wervelkolom was van de eerste mens. En tot slot een Geisha moet zo mooi zijn als een roos en zo buigzaam als een Wilg. Hopelijk heeft U opgemerkt dat ik het woord Wilg met een hoofdletter ben gaan schrijven. Ik vind dit hem waardig want onze Wilg is niet zómaar een boom. U zult begrijpen door deze ontdekking kreeg de tentoonstelling voor mij een aparte betekenis. Met dank aan het museum voor de heldere omschrijving bij de items. Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt om deze blog te schrijven. Foto's maken van de kimono's was verboden en dat respecteer ik. 

Cookie policy

Brabants Landschap gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar brabantslandschap.nl/cookie-policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Brabants Landschap toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen