Deelnemers Natuurwerkdag werven

Eén van de doelstellingen van onze organisatie is het beleefbaar maken van de natuur. In het verlengde daarvan proberen we naast onze eigen medewerkers ook mensen van buitenaf te enthousiasmeren voor natuur en groen vrijwilligerswerk. Dit is van groot belang, omdat zorg voor het landschap, zoals onderhoud aan (knot-)bomen, boomgaarden, het aanleggen van bloemenweiden en schoonmaken van poelen steeds vaker in vrijwilligershanden is. Daarnaast heeft natuur ook een positieve invloed op je gezondheid.

De Natuuwerkdag biedt voor deelnemers een mooie combinatie van werken in de buitenlucht en de voldoening achteraf. Je helpt namelijk niet alleen jezelf, maar ook allerlei planten- en diersoorten aan een betere leefomgeving.

Hoe werf ik deelnemers voor mijn klus?

LandschappenNL werft op landelijke schaal deelnemers voor de Natuuwerkdag (via lokale kranten en social media). Brabants Landschap doet dit op provinciaal niveau via regionale kranten en social media. Om lokaal deelnemers te werven voor jouw klus, volgen hieronder enkele tips.

Lokale krant

Voorgaande jaren is gebleken dat een bericht in een (wijk)krant altijd door een paar enthousiaste mensen wordt gelezen. Met een kort stukje over wat de Natuurwerkdag inhoudt en waar en wanneer het is, kunnen er weer een paar extra deelnemers bereikt worden. Vanuit Brabants Landschap maken wij een concept persbericht die je als basis kunt gebruiken.

Social media

Natuurlijk is social media tegenwoordig het medium om mensen, en dan voornamelijk jongeren, te bereiken. Daarom  raden we aan om aankondigingen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter te plaatsen. Met een leuke foto van voorgaande jaren erbij of de url van de website (www.) waar ze zich aan kunnen melden, wordt het tastbaarder en laagdrempelig om in te schrijven. “… Ook te volgen op Facebook en Twitter #natuurwerkdag”.

Vrij nieuwe vormen van social media zijn bijvoorbeeld TikTok. Of bereik mensen door middel van een Podcast. Dit zijn vormen van werving die in het bijzonder het jongere publiek zullen bereiken. Wat ook een moderne manier is, die kort en krachtig is; een GIF animatie maken en verspreiden. 

Vraag je gemeente om hulp

Gemeenten  hebben ook een groot bereik, bijvoorbeeld via social media, maar ook op eventuele matrix- of reclameborden. Ga eens in gesprek met je gemeente wat zij voor jullie kunnen betekenen met betrekking tot de Natuurwerkdag. Vaak staan gemeenten open voor suggesties en willen ze graag helpen.

Via scholen

Er kan ook een beroep worden gedaan op de (middelbare) scholen, zodat wederom jongeren benaderd worden. Samen met de scholen kan er gekeken worden wat er bij hen past. Sommige zullen het bijvoorbeeld willen laten bij een flyer op een prikbord hangen, anderen zullen het wellicht in de schoolkrant plaatsen, op een blackboard adverteren of via de website verspreiden. Er zijn voor scholen veel verschillende opties, waardoor er altijd wel iets passends bij zit.

Mond-tot-mond reclame

En tot slot moeten we natuurlijk mond tot mond reclame niet vergeten. Vraag deelnemers om mensen uit hun omgeving uit te nodigen, want niets werkt zo aanstekelijk als een mondelinge uitnodiging. 

Cookie policy

Brabants Landschap gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar brabantslandschap.nl/cookie-policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Brabants Landschap toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen